Дали някой е взел подкуп, за да бъде избран конкретен модел хеликоптер за HEMS?
В началото на февруари 2024 г. най-накрая в България пристигна първият хеликоптер за спешна медицинска помощ по въздух.
България вече разполага с първи хеликоптер за спешна медицинска помощ по въздух
Това беше чакано с години.
Но остава необяснимо защо е избран точно този модел хеликоптер при наличието на толкова много други?!?
Според статия в пропагандния сайт "Свободна Европа" единствения кандидат в обществената поръчка е била италианската компания "Leonardo S.p.a".
Съдът даде зелена светлина на процедурата за купуване на медицински хеликоптери
В резултат на това обществената поръчка беше прекратена и се премина към процедура по пряко договаряне.
Американската компания "Бел Текстрон Инк.“ (Bell Textron Inc.) обжалва това решение пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и Върховният административен съд (ВАС).
Жалбата е отхвърлена, тъй като американците не са успели да докажат, че са заинтересована страна, която би могла да оспори решението за откриване на процедурата.
Съдът посочва, че в случая се касае за процедура по пряко договаряне, която е организирана след неуспешна открита обществена поръчка, която е прекратена.
Когато има прекратена процедура и подадените оферти по нея отговарят на условията, но надвишават финансовия ресурс, възложителят може да пристъпи към процедура по пряко договаряне, като покани всички участници от първата.
В случая "Леонардо" беше единствен участник, но офертата ѝ надвишаваше заложената прогнозна стойност.
Затова Министерство на здравеопазването пристъпи към пряко договаряне, като запази финансовите параметри от предходната процедура, но предвиди опция за национално съфинансиране.
В процедурата по пряко договаряне Министерство на здравеопазването заложи прогнозна стойност от 135 593 113 лв. без ДДС, колкото е европейското финансиране по Националния план за възстановяване и устойчивост и оперативната програма "Региони в растеж".
Това е цената за 6+2 хеликоптера, т.е. за 8 хеликоптера, като придобиването на двата допълнителни е по избор на българската държава.
Само за шестте хеликоптера цената е 123 363 956 лв. без ДДС.
Този път Министерство на здравеопазването предвиди опция за осигуряване на допълнително национално съфинансиране, ако поръчката се възложи на цена, която надвишава прогнозната стойност от 135.5 млн. лв.
"Леонардо" даде оферта от 160 млн. лв. за 8 хеликоптера.
Преди да бъде обжалвана процедурата, преди месец, срокът за доставка на първият хеликоптер трябваше да е до 1 декември, 2023 г.
„Leonardo S.p.a” предлага модела AW109 GrandNew, който е оптимизиран за мисии за спешна медицинска помощ и търсене и спасяване по суша и вода.
В началото на февруари 2024 г. най-накрая в България пристигна първият хеликоптер за спешна медицинска помощ по въздух.
България вече разполага с първи хеликоптер за спешна медицинска помощ по въздух
Това беше чакано с години.
Но остава необяснимо защо е избран точно този модел хеликоптер при наличието на толкова много други?!?
Според статия в пропагандния сайт "Свободна Европа" единствения кандидат в обществената поръчка е била италианската компания "Leonardo S.p.a".
Съдът даде зелена светлина на процедурата за купуване на медицински хеликоптери
В резултат на това обществената поръчка беше прекратена и се премина към процедура по пряко договаряне.
Американската компания "Бел Текстрон Инк.“ (Bell Textron Inc.) обжалва това решение пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и Върховният административен съд (ВАС).
Жалбата е отхвърлена, тъй като американците не са успели да докажат, че са заинтересована страна, която би могла да оспори решението за откриване на процедурата.
Съдът посочва, че в случая се касае за процедура по пряко договаряне, която е организирана след неуспешна открита обществена поръчка, която е прекратена.
Когато има прекратена процедура и подадените оферти по нея отговарят на условията, но надвишават финансовия ресурс, възложителят може да пристъпи към процедура по пряко договаряне, като покани всички участници от първата.
В случая "Леонардо" беше единствен участник, но офертата ѝ надвишаваше заложената прогнозна стойност.
Затова Министерство на здравеопазването пристъпи към пряко договаряне, като запази финансовите параметри от предходната процедура, но предвиди опция за национално съфинансиране.
В процедурата по пряко договаряне Министерство на здравеопазването заложи прогнозна стойност от 135 593 113 лв. без ДДС, колкото е европейското финансиране по Националния план за възстановяване и устойчивост и оперативната програма "Региони в растеж".
Това е цената за 6+2 хеликоптера, т.е. за 8 хеликоптера, като придобиването на двата допълнителни е по избор на българската държава.
Само за шестте хеликоптера цената е 123 363 956 лв. без ДДС.
Този път Министерство на здравеопазването предвиди опция за осигуряване на допълнително национално съфинансиране, ако поръчката се възложи на цена, която надвишава прогнозната стойност от 135.5 млн. лв.
"Леонардо" даде оферта от 160 млн. лв. за 8 хеликоптера.
Преди да бъде обжалвана процедурата, преди месец, срокът за доставка на първият хеликоптер трябваше да е до 1 декември, 2023 г.
„Leonardo S.p.a” предлага модела AW109 GrandNew, който е оптимизиран за мисии за спешна медицинска помощ и търсене и спасяване по суша и вода.
Конкурсът изглежда тотално нагласен, за да спечели един конкретен кандидат.
Защо не са изпратени покани за участие до другите два големи производители на хеликоптери в света - Airbus и Bell?
Производителите на хеликоптери няма как да знаят, че Министерство на здравеопазването в България е обявило конкурс за "въздушни линейки".
Единствено производителите на Agusta имат изпреварваща информация, защото вече са продавали хеликоптери на България.
Съвсем друг въпрос е, че хеликоптерите Agusta са предназначени за богаташи.
Това са луксозни машини, които са адаптирани за медицинска и гражданска употреба, а не са произведени специално за тези цели.
Производителите Airbus и Bell имат достатъчно модели хеликоптери, които са специализирани за медицинско и планинско спасяване.
Защо тогава беше избран модела Agusta AW109 GrandNew при наличието на толкова много други (по-добри) модели медицински хеликоптери?
Тук трябва да добавим и че хеликоптерите на гранична полиция също са Agusta.
Как става така, че управляващите в България се сменят, но при покупката на техника с държавни пари се избират едни и също производители, доставчици, снабдители и т.н.?
Как става така, че управляващите в България се сменят, но при покупката на техника с държавни пари се избират едни и също производители, доставчици, снабдители и т.н.?
Всъщност парите за покупката на хеликоптери за спешна медицинска помощ по въздух не са само български.
По-голямата част от финансирането идва по Плана за възстановяване и устойчивост.
В този случай може би Европейската прокуратура трябва да разследва тази съмнителна сделка?!?
Eurocopter EC130 |
Eurocopter EC135 |
Eurocopter EC155 |
Като пример за по-добри хеликоптери ще дам Eurocopter EC130 (сега Airbus Helicopters H130) или Eurocopter EC155 (сега Airbus Helicopters H155), или Eurocopter EC135 (сега Airbus Helicopters H135).
От изброените най-подходящ е Eurocopter EC135, който е малък, лек и се е доказал във времето като надежден хеликоптер за полицията, за медицински цели и за планинско спасяване.
И трите хеликоптера са по-безопасни и тихи при излитане и кацане в сравнение с купените от Министерство на здравеопазването хеликоптери модел Agusta AW109 GrandNew.
Причината за това е, че опашния ротор на Eurocopter Fenestron
е затворен от всички страни и няма опасност някой случайно да попадне
под перките, както е при конвенционалния опашен ротор на Agusta AW109
GrandNew, който управляващите в България купиха.
Безопасният опашен ротор е по-добър за екипажа и медицинските екипи, които ще ползват хеликоптера всеки ден.
Освен това затворения опашен ротор на изброените от мен модели Eurocopter е по-тих в сравнение с Agusta AW109 GrandNew.
Това означава, че при излитане и кацане в градски условия хеликоптера ще създава по-малко шумово замърсяване и няма да пречи на жителите на градовете да си живеят спокойно живота.
Също така по-тихия опашен ротор е по-добър за пациентите превозвани с него.
Освен това затворения опашен ротор на изброените от мен модели Eurocopter е по-тих в сравнение с Agusta AW109 GrandNew.
Това означава, че при излитане и кацане в градски условия хеликоптера ще създава по-малко шумово замърсяване и няма да пречи на жителите на градовете да си живеят спокойно живота.
Също така по-тихия опашен ротор е по-добър за пациентите превозвани с него.
По-добре е един болен пациент да бъде транспортиран с по-тих хеликоптер, който няма да го стресира толкова много в момент, когато човека се чувства зле здравословно.
Също така в един по-тих хеликоптер медицинския екип ще може да си комуникира по-добре.
Защо сделката е съмнителна?
Нека да направим сравнение на цената на купените от България медицински хеликоптери Agusta AW109 GrandNew и един от другите модели хеликоптери Eurocopter EC135.
Цената на един брой Agusta AW109 GrandNew е около 6 милиона долара или приблизително 11 милиона лева.
Цената на един брой Eurocopter EC135 е около 3 милиона долара или приблизително 6 милиона лева.
"Leonardo S.p.a" са дали оферта от 160 млн. лв. за 8 броя хеликоптера Agusta AW109 GrandNew.
Това прави по 20 милиона лева за един хеликоптер Agusta AW109 GrandNew.
Необяснимо е защо цената е толкова висока, както и защо не са избрани по евтини, но също толкова качествени, хеликоптери от друг модел.
Европейското финансиране по Националния план за възстановяване и устойчивост и оперативната програма "Региони в растеж" е 135.5 млн. лв.
За тези пари можехме да купим над 20 броя хеликоптери Eurocopter EC135.
Вместо това бяха купени скъпи и малко на брой хеликоптери, като Министерство на здравеопазването не може да даде логично обяснение защо беше направен този избор.
Модел-играчка на Agusta AW109 GrandNew |
И така защо политиците от сглобката избраха хеликоптер Agusta AW109 GrandNew на "Leonardo S.p.a"?
Дали някой е взел подкуп, за да бъде избран конкретен модел хеликоптер за HEMS?
Кой има интерес да бъде избиран един и същи производител на хеликоптери и това поставя ли България в зависимост от една фирма?
Отговори няма да получим, защото никой не задава такива въпроси.
За българската прокуратура няма нарушение на закона при избора на хеликоптер за спешна медицинска помощ.
Това няма защо да ни учудва, тъй като политиците от сглобката контролират по един или друг начин съдебната система и медиите в България.
Никой никога няма да разкрие далаверите на българските управляващи политици.
А българският народ е в будна кома и се събужда веднъж на 4 години, за да отиде на избори и да напълни с мат'рял парламентарната "тоалетна".
П.п.: bTV са направили репортаж за дефектите открити в първия медицинския хеликоптер в България.
Откритите недостатъци са критични и не позволяват безопасното използване на медицинския хеликоптер.
Аз лично не бих се качил на този хеликоптер.
Предпочитам да рискувам с наземен транспорт, отколкото да летя с хеликоптер, на който не му се затваря вратата.
Дали някой ще понесе отговорност и ще бъде осъден за тази далавера?
Дали другите 7 хеликоптера ще бъдат изправни?
Ако стане катастрофа с медицинския хеликоптер кой ще носи отговорност?
Краткият репортаж можете да гледате тук:
Пълният репортаж можете да гледате тук:
От репортажа лесно можем да се досетим, че хеликоптера, който са ни продали италианците е втора употреба.
Някой е купил употребявани хеликоптери като чисто нови и е прибрал разликата в цената.
Това е отговора на въпроса дали има далавера при избора на хеликоптер за спешна медицинска помощ в България!
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Тук можете да напишете вашия коментар! Благодаря ви!