Честит 24 май - Денят на неграмотността и простотията!
Днес е най-хубавият ден от годината.
На 24 май отбелязваме Денят на българската просвета и култура и на славянската писменост.
По този повод поздравявам всички българи с химна на Стоян Михайловски - Кирил и Методий :
Ето и малко информация от "Дневник" за днешния празник:
Днес е празникът на създателите на глаголицата, основа на кирилицата, която се използва и до днес у нас - Светите братя Кирил и Методий.
"Над 300 млн. жители на планетата пишат на кирилица. Имаме над 50 народа от 12 държави, в които тя е официална азбука."
Това каза президентът Росен Плевнелиев, след като посрещна първите гости на президентската институция по повод деня на отворени врати за 24 май, съобщи прессекретариатът на държавния глава.
"Малко са народите, които почитат светци, създали азбука и които честват празник на писмеността. Това е доказателство за мисията на българския народ и е повод за национална гордост. Ние, българите, имаме специален принос, защото опазихме и развихме делото на светите братя Кирил и Методий. Малко са народите, които имат своя азбука и даряват светлина на другите. Гордеем се, че точно в България се разгоря огнището на духовността за славянските народи, а искрите се разпростряха по целия свят", каза президентът.
Хубави думи е казал Президентът.
От известно време насам обаче Денят на българската просвета и култура и на славянската писменост се превърна в Денят на неграмотността и простотията.
От години се знае, че България е първа по неграмотност в ЕС:
Това показва класация на безумията в образователната и научната сфера, създадена след проучване на екип от Центъра за демографска политика (ЦДП).
България е първа по неграмотност в ЕС, според ЕК 41% от учениците ни не са напълно грамотни.
За 2012 г. по грамотност (Literacy) сме на 53-то място в света, далеч пред нас по грамотност са Киргизстан, Тринидад и Тобаго, Туркменистан, Тонга и др.
Според доклад на ЕК по Конвергентната програма за 2012-2015 г. процентът на хората с трудности при четене у нас е най-високият в ЕС.
Неграмотните български граждани, по данни на ЦДП, вече са между 50-60%.
По официални данни 41% от лицата до 16 години са неграмотни (за сравнение, във Финландия този процент е 8,1%).
Социалното министерство посочва, че близо 70% от хората без работа у нас са напълно неграмотни.
Българският език е чужд за голяма част от българските ученици.
По данни на МОНМ вече над половината от учениците в 1-3 клас нямат за майчин език българския език.
Те имат проблеми при усвояването му.
Интелигентността на нацията (National IQ Scores) също намалява.
Българите дълги години гордо заемаха челни места по този критерий, а сега в списъка от 113 страни по интелигентност ние сме едва на 47-мо място, далеч след Монголия, Молдова, Казахстан и др.
Една от причините за този факт е състоянието на образователната ни система.
У нас отличниците в училище са 2,8%, докато във Финландия са 14,5%, т.е. близо пет пъти повече.
Цели 38% от българчетата не завършват започнатото си образование, много въобще не са учили.
Близо една трета от учениците, задължени по закон да се образоват, не ходят на училище.
Тези дни РИО на МОНМ в Русе обяви, че от 29 000 ученици само около 20 000 посещават училище.
Подобна, а някъде много по-драматична, е картината в почти всички региони на България.
Много от ученичките между 5 и 7 клас, чиито родители продължават да получават детски и други бонуси за тях като малолетни, се оттеглят от училище и стават майки, а много момчета се отдават на всякакви други занимания, включително и престъпни, но не и на учене.
В България са налице огромни увеличаващи се разлики в образователната практика и в резултатите от нея между училищата в големите градове и малките селища, между училищата в София и училищата в провинцията като цяло.
Съществени разлики има в резултатността на обучението при различните социални слоеве: за съжаление, по-добрите резултати са при ученици от богати семейства, докато децата на бедните се учат значително по-зле.
Обучението в елитните държавни училища със специален прием за деца на богаташи и управляващи, издържани от бюджета, е много по-добро в сравнение с училищата за по-бедни.
Следователно, у нас не може да се говори за равен старт, равни права и равни възможности в образованието, което е безумие в страна от ЕС.
Училището са се отказали от възпитателните си функции.
Висшето образование както в държавните, така и особено в частните висши училища, се базира единствено на принципа за търсене на максимална финансова изгода и максимална печалба, което не кореспондира с академичните изисквания на съвременното модерно образование.
Липсват всякакви връзки на университетите с бизнеса, произвеждат се масово ненужни специалисти, в България голям процент от дипломираните през последните години магистри са по право, мениджмънт, маркетинг и др., при положение, че наситеността с такива кадри отдавна е много над потребностите на обществото.
В университетите има ненужни факултети, които обслужват само интересите на застарелите преподаватели, посочват още от ЦДП.
В България отдавна функционира цяла индустрия за фалшиви дипломи.
Офертата "Продавам дипломи” според Google се среща 69 800 пъти (на 01.02.2013 г.)
През 2010 г. това число беше по-малко – 55 400 пъти (13.05.2010 г.).
Самите портали за продажби на фалшиви дипломи са от най-посещаваните.
Гарантира се използването на истинските печати на висшите училища и вкарването на "дипломирания” клиент в регистрите на МОНМ.
Ако имаме предвид, че сделките по продажба на фалшиви дипломи не се извършват само електронен път, то нещата са още по-драматични.
По данни на ЦДП през последните 20 години между 350 000 – 400 000 български граждани и голям брой чужденци са придобили фалшиви дипломи за образование и фалшиви документи за квалификация.
Според ЦДП пълно безумие е задължението родителите да предоставят деца на 4 години в детски заведения (държавни и частни) за обучение, без да имат правото да преценяват и да вземат решение в рамките на семейството.
По безумен начин не е искано становище на здравните институции в България, не е отчетено състоянието на детските заведения, тяхната локация по българските селища и т.н.
Както е известно, висшето образование в редица европейски страни е безплатно.
Държавите, в които обученията за бакалавър и магистър са безплатни, са Австрия, Дания, Финландия, Норвегия и Швеция.
В Кипър, Малта, Гърция и Шотландия се плаща само за магистърските програми.
В по-голямата част от Германия висшето образование също е безплатно.
Безумие е в най-бедния регион в ЕС, в най-бързо намаляващата по население в света държава и в най-напусканата от младите си поданици страна студентските такси, даже и в държавните университети, издържани от бюджета и печелещи значителни суми от чуждестранните си студенти, непрекъснато и рязко да се увеличават, като последното увеличение е със средно 8% в СУ, по 9% в други университети и т.н.
Този факт очевидно не съответства на демографските реалности и на тенденциите в страната за обезлюдяване и за емигриране на младите хора.
Няма реакция и на щедро финансираните програми на страни от ЕС за привличане на образовани наши младежи в тези страни, смятат от ЦДП.
И още по темата :
"Почти всеки втори български ученик има проблеми с четенето и разбирането на текст на родния му език."
Това съобщи Европейската комисия през 2012 г. при представянето на план за справяне с неграмотността в ЕС до 2020 г.
Европейската комисия съобщи, че 15-годишните в България, четат най-лошо в сравнение със съучениците си от другите държави членки на Европейския съюз.
Равносметката днес за българското образование е 80 000 напълно неграмотни млади българи и 41% (или всеки втори тинейджър) функционално неграмотен, а всъщност процентът е по-висок, тъй като изследването обхваща само ученици над 15 години /средно 16 години/, а над 30% от българските граждани са приключили с образованието преди тази възраст, т.е. функционално неграмотните в България са над 56%.
Това ги прави неподготвени за пазара на труда.
Изводът е, че 69% от безработните са неграмотни и без образование.
Да си неграмотен означава, че даденият индивид не отговаря на основните изисквания на обществото, в следствие на което, индивида не е пълноценен гражданин и позитиви от неговото развитие не биха могли да се очакват.
Човек, който освен, че не може да чете и пише, изпитва затруднения в общуването и във възможността свободно да изразява себе си, се нарича напълно неграмотен.
Функционално неграмотният човек е този, който не може да извършва всички дейности, които грамотността изисква, непознаване на правовият ред в държавата, притежава неспособност да анализира кратък текст, както и невъзможност аргументирано да изразява своята теза.
От изложеното до тук става ясно, че всеки втори ученик е функционално неграмотен.
Ниските резултати на българските ученици в международни изследвания показват, че българското училище е в състояние на пълен крах.
Младите хора са все по-незаинтересовани да посещават учебните часове.
Остарелите методи на преподаване и незадоволителното съдържание в учебниците прогонва учениците.
Нивото на образование на българските ученици, спрямо това на техните връстници в други европейски държави е до три години по-назад.
Българчетата демонстрират най-слабите умения за четене с разбиране, спрямо техните връстници в Европа.
В процентово съотношение функционално неграмотните в България, Естония и Финландия е следното: 41%, 13,6 и 8,1 в Финландия.
Водим по неграмотност и пред нашата съседка Румъния, с която имаме равен старт в Европейския съюз.
Спрямо други наши съседки Сърбия и Гърция, българските ученици са с една година назад по отношение на образователната им подготовка.
Програмата за международно оценяване на учениците (PISA), която проверява уменията по четене и математика и познанията по природни науки нарежда българските деветокласници на 46-о място от общо 65 държави.
В проведено изследване за уменията на учениците от 6-ти клас под формата на два теста (четене с разбиране и математика), едва 15% от учениците са успели да се справят с поставената им задача.
Днес потребността и интересите на младото поколение са различни от това на техните връстници от преди 20 години.
Светът се промени, геополитическата карта на света се промени, всеки ден излизат нови научни открития, но нито един от тези феномени не намира място в учебниците на българските деца.
Учебното съдържание е остаряло и равносметката е такава, че по-полезно би било да гледаш новинарските емисии или да следиш новите научни достижения в Интернет пространството, като в последствие от това ще се ползваш с много по-актуална и ясна информация, отколкото тази в учебниците.
Над 30% от българите прекъсват своето образование преди да навършат 15 години.
Висок е и процентът на децата от ромски произход, които не прекрачват училищният праг.
Темповете на неграмотността сред българското население расте неимоверно.
Все по-малко деца и юноши посещават учебните заведения.
Интересът към училището е снижен до минимум.
Българското училище се руши и като сграда, и като авторитет, и като институция.
Учебното съдържание е остаряло, учители не съумяват да задържат повишен интереса на своите възпитаници.
Българското училище е в крах и най-потърпевши са учениците в него, защото дори и с диплома за средно образование, повече от половината излизат функционално неграмотни и не успяват да разчетат правилно дори статия във вестник.
На 24 май училищата не изпращат млади, образовани и интелигентни хора, на 24 май училищата изпращат млади функционално неграмотни хора.
След всичко това мога да кажа само:
Честит ден на неграмотността!
Накрая ще попитате кой е виновен за това положение?
Българската политическа класа от последните 25 години е виновна.
Всичките ни управляващи ни докараха до тук.
Защото е много по-лесно да се управлява прост, необразован народ.
Умните граждани са опасни за държавата, за политиците, за всички!
Затова съсипаха образованието и културата.
Днес гордо политиците ни скандират: "Да живее простотията!".
Срам и позор!
Но на кой му пука за обикновените, неграмотни хора ...
Днес е най-хубавият ден от годината.
На 24 май отбелязваме Денят на българската просвета и култура и на славянската писменост.
По този повод поздравявам всички българи с химна на Стоян Михайловски - Кирил и Методий :
Ето и малко информация от "Дневник" за днешния празник:
Днес е празникът на създателите на глаголицата, основа на кирилицата, която се използва и до днес у нас - Светите братя Кирил и Методий.
"Над 300 млн. жители на планетата пишат на кирилица. Имаме над 50 народа от 12 държави, в които тя е официална азбука."
Това каза президентът Росен Плевнелиев, след като посрещна първите гости на президентската институция по повод деня на отворени врати за 24 май, съобщи прессекретариатът на държавния глава.
"Малко са народите, които почитат светци, създали азбука и които честват празник на писмеността. Това е доказателство за мисията на българския народ и е повод за национална гордост. Ние, българите, имаме специален принос, защото опазихме и развихме делото на светите братя Кирил и Методий. Малко са народите, които имат своя азбука и даряват светлина на другите. Гордеем се, че точно в България се разгоря огнището на духовността за славянските народи, а искрите се разпростряха по целия свят", каза президентът.
Хубави думи е казал Президентът.
От известно време насам обаче Денят на българската просвета и култура и на славянската писменост се превърна в Денят на неграмотността и простотията.
От години се знае, че България е първа по неграмотност в ЕС:
Това показва класация на безумията в образователната и научната сфера, създадена след проучване на екип от Центъра за демографска политика (ЦДП).
България е първа по неграмотност в ЕС, според ЕК 41% от учениците ни не са напълно грамотни.
За 2012 г. по грамотност (Literacy) сме на 53-то място в света, далеч пред нас по грамотност са Киргизстан, Тринидад и Тобаго, Туркменистан, Тонга и др.
Според доклад на ЕК по Конвергентната програма за 2012-2015 г. процентът на хората с трудности при четене у нас е най-високият в ЕС.
Неграмотните български граждани, по данни на ЦДП, вече са между 50-60%.
По официални данни 41% от лицата до 16 години са неграмотни (за сравнение, във Финландия този процент е 8,1%).
Социалното министерство посочва, че близо 70% от хората без работа у нас са напълно неграмотни.
Българският език е чужд за голяма част от българските ученици.
По данни на МОНМ вече над половината от учениците в 1-3 клас нямат за майчин език българския език.
Те имат проблеми при усвояването му.
Интелигентността на нацията (National IQ Scores) също намалява.
Българите дълги години гордо заемаха челни места по този критерий, а сега в списъка от 113 страни по интелигентност ние сме едва на 47-мо място, далеч след Монголия, Молдова, Казахстан и др.
Една от причините за този факт е състоянието на образователната ни система.
У нас отличниците в училище са 2,8%, докато във Финландия са 14,5%, т.е. близо пет пъти повече.
Цели 38% от българчетата не завършват започнатото си образование, много въобще не са учили.
Близо една трета от учениците, задължени по закон да се образоват, не ходят на училище.
Тези дни РИО на МОНМ в Русе обяви, че от 29 000 ученици само около 20 000 посещават училище.
Подобна, а някъде много по-драматична, е картината в почти всички региони на България.
Много от ученичките между 5 и 7 клас, чиито родители продължават да получават детски и други бонуси за тях като малолетни, се оттеглят от училище и стават майки, а много момчета се отдават на всякакви други занимания, включително и престъпни, но не и на учене.
В България са налице огромни увеличаващи се разлики в образователната практика и в резултатите от нея между училищата в големите градове и малките селища, между училищата в София и училищата в провинцията като цяло.
Съществени разлики има в резултатността на обучението при различните социални слоеве: за съжаление, по-добрите резултати са при ученици от богати семейства, докато децата на бедните се учат значително по-зле.
Обучението в елитните държавни училища със специален прием за деца на богаташи и управляващи, издържани от бюджета, е много по-добро в сравнение с училищата за по-бедни.
Следователно, у нас не може да се говори за равен старт, равни права и равни възможности в образованието, което е безумие в страна от ЕС.
Училището са се отказали от възпитателните си функции.
Висшето образование както в държавните, така и особено в частните висши училища, се базира единствено на принципа за търсене на максимална финансова изгода и максимална печалба, което не кореспондира с академичните изисквания на съвременното модерно образование.
Липсват всякакви връзки на университетите с бизнеса, произвеждат се масово ненужни специалисти, в България голям процент от дипломираните през последните години магистри са по право, мениджмънт, маркетинг и др., при положение, че наситеността с такива кадри отдавна е много над потребностите на обществото.
В университетите има ненужни факултети, които обслужват само интересите на застарелите преподаватели, посочват още от ЦДП.
В България отдавна функционира цяла индустрия за фалшиви дипломи.
Офертата "Продавам дипломи” според Google се среща 69 800 пъти (на 01.02.2013 г.)
През 2010 г. това число беше по-малко – 55 400 пъти (13.05.2010 г.).
Самите портали за продажби на фалшиви дипломи са от най-посещаваните.
Гарантира се използването на истинските печати на висшите училища и вкарването на "дипломирания” клиент в регистрите на МОНМ.
Ако имаме предвид, че сделките по продажба на фалшиви дипломи не се извършват само електронен път, то нещата са още по-драматични.
По данни на ЦДП през последните 20 години между 350 000 – 400 000 български граждани и голям брой чужденци са придобили фалшиви дипломи за образование и фалшиви документи за квалификация.
Според ЦДП пълно безумие е задължението родителите да предоставят деца на 4 години в детски заведения (държавни и частни) за обучение, без да имат правото да преценяват и да вземат решение в рамките на семейството.
По безумен начин не е искано становище на здравните институции в България, не е отчетено състоянието на детските заведения, тяхната локация по българските селища и т.н.
Както е известно, висшето образование в редица европейски страни е безплатно.
Държавите, в които обученията за бакалавър и магистър са безплатни, са Австрия, Дания, Финландия, Норвегия и Швеция.
В Кипър, Малта, Гърция и Шотландия се плаща само за магистърските програми.
В по-голямата част от Германия висшето образование също е безплатно.
Безумие е в най-бедния регион в ЕС, в най-бързо намаляващата по население в света държава и в най-напусканата от младите си поданици страна студентските такси, даже и в държавните университети, издържани от бюджета и печелещи значителни суми от чуждестранните си студенти, непрекъснато и рязко да се увеличават, като последното увеличение е със средно 8% в СУ, по 9% в други университети и т.н.
Този факт очевидно не съответства на демографските реалности и на тенденциите в страната за обезлюдяване и за емигриране на младите хора.
Няма реакция и на щедро финансираните програми на страни от ЕС за привличане на образовани наши младежи в тези страни, смятат от ЦДП.
И още по темата :
"Почти всеки втори български ученик има проблеми с четенето и разбирането на текст на родния му език."
Това съобщи Европейската комисия през 2012 г. при представянето на план за справяне с неграмотността в ЕС до 2020 г.
Европейската комисия съобщи, че 15-годишните в България, четат най-лошо в сравнение със съучениците си от другите държави членки на Европейския съюз.
Равносметката днес за българското образование е 80 000 напълно неграмотни млади българи и 41% (или всеки втори тинейджър) функционално неграмотен, а всъщност процентът е по-висок, тъй като изследването обхваща само ученици над 15 години /средно 16 години/, а над 30% от българските граждани са приключили с образованието преди тази възраст, т.е. функционално неграмотните в България са над 56%.
Това ги прави неподготвени за пазара на труда.
Изводът е, че 69% от безработните са неграмотни и без образование.
Да си неграмотен означава, че даденият индивид не отговаря на основните изисквания на обществото, в следствие на което, индивида не е пълноценен гражданин и позитиви от неговото развитие не биха могли да се очакват.
Човек, който освен, че не може да чете и пише, изпитва затруднения в общуването и във възможността свободно да изразява себе си, се нарича напълно неграмотен.
Функционално неграмотният човек е този, който не може да извършва всички дейности, които грамотността изисква, непознаване на правовият ред в държавата, притежава неспособност да анализира кратък текст, както и невъзможност аргументирано да изразява своята теза.
От изложеното до тук става ясно, че всеки втори ученик е функционално неграмотен.
Ниските резултати на българските ученици в международни изследвания показват, че българското училище е в състояние на пълен крах.
Младите хора са все по-незаинтересовани да посещават учебните часове.
Остарелите методи на преподаване и незадоволителното съдържание в учебниците прогонва учениците.
Нивото на образование на българските ученици, спрямо това на техните връстници в други европейски държави е до три години по-назад.
Българчетата демонстрират най-слабите умения за четене с разбиране, спрямо техните връстници в Европа.
В процентово съотношение функционално неграмотните в България, Естония и Финландия е следното: 41%, 13,6 и 8,1 в Финландия.
Водим по неграмотност и пред нашата съседка Румъния, с която имаме равен старт в Европейския съюз.
Спрямо други наши съседки Сърбия и Гърция, българските ученици са с една година назад по отношение на образователната им подготовка.
Програмата за международно оценяване на учениците (PISA), която проверява уменията по четене и математика и познанията по природни науки нарежда българските деветокласници на 46-о място от общо 65 държави.
В проведено изследване за уменията на учениците от 6-ти клас под формата на два теста (четене с разбиране и математика), едва 15% от учениците са успели да се справят с поставената им задача.
Днес потребността и интересите на младото поколение са различни от това на техните връстници от преди 20 години.
Светът се промени, геополитическата карта на света се промени, всеки ден излизат нови научни открития, но нито един от тези феномени не намира място в учебниците на българските деца.
Учебното съдържание е остаряло и равносметката е такава, че по-полезно би било да гледаш новинарските емисии или да следиш новите научни достижения в Интернет пространството, като в последствие от това ще се ползваш с много по-актуална и ясна информация, отколкото тази в учебниците.
Над 30% от българите прекъсват своето образование преди да навършат 15 години.
Висок е и процентът на децата от ромски произход, които не прекрачват училищният праг.
Темповете на неграмотността сред българското население расте неимоверно.
Все по-малко деца и юноши посещават учебните заведения.
Интересът към училището е снижен до минимум.
Българското училище се руши и като сграда, и като авторитет, и като институция.
Учебното съдържание е остаряло, учители не съумяват да задържат повишен интереса на своите възпитаници.
Българското училище е в крах и най-потърпевши са учениците в него, защото дори и с диплома за средно образование, повече от половината излизат функционално неграмотни и не успяват да разчетат правилно дори статия във вестник.
На 24 май училищата не изпращат млади, образовани и интелигентни хора, на 24 май училищата изпращат млади функционално неграмотни хора.
След всичко това мога да кажа само:
Честит ден на неграмотността!
Накрая ще попитате кой е виновен за това положение?
Българската политическа класа от последните 25 години е виновна.
Всичките ни управляващи ни докараха до тук.
Защото е много по-лесно да се управлява прост, необразован народ.
Умните граждани са опасни за държавата, за политиците, за всички!
Затова съсипаха образованието и културата.
Днес гордо политиците ни скандират: "Да живее простотията!".
Срам и позор!
Но на кой му пука за обикновените, неграмотни хора ...
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Тук можете да напишете вашия коментар! Благодаря ви!